اخبار و مقالات, سایر

درمان مجدد با گلاس آینومر

RESTORATIV Class II

اهمیت استفاده از گلاس آینومر ها در درمان مجدد

سیستم های گلاس آینومر  (ذرات و ماتریس غیرکریستالینه) دارای ویژگی های قابل توجهی هستند. مناسب برای تکنیک های ساندویچ تکنیک و ترمیم های نزیک به عصب و ترمیم های عمیق  هستند و باعث احیای دوباره دندان میشود. گلاس آینومر ها  آبدوست، زیست سازگار، همرنگ دندان و حاوی فلوراید و کلسیم هستند که باعث آزاد سازی مداوم این دو ماده تغذیه کننده و مقوی دندان می شود.

معمولا به 2 صورت پودر و مایع و سرنگی در بازار عرضه می شود، که گلاس آینومر های سرنگی معمولا گزینه بهتری برای تزریق مواد به دندان می باشند. ولی با توجه به انتخابی بودن نوع گلاس آینومر ما در این مقاله راه کار بهتر معرفی کرده ایم.

علاوه بر این، گلاس آینومر ها پیوندهای شیمیایی با ساختار دندان تشکیل می دهند و دارای ضریب انبساط حرارتی مشابه ساختار دندان هستند و به راحتی با سرنگ برای قرار دادن دقیق در دندان آماده شده، تزریق می شوند. نوع اصلاح شده با رزین گلاس آینومرها دارای ویژگی های فیزیکی بهبود یافته ای هستند که آنها را برای استفاده در مواردی که مقاومت به سایش و استحکام شکست بالاتر مورد نیاز است مناسب می کند. تغییرات در اندازه و توزیع ذرات مواد نیز بر سودمندی گلاس آینومرهای مختلف تأثیر دارد.

تمامی سمان ها ی ترمیم و گلاس آینومر به تنهایی در معرض فرسایش ناشی از تأثیر اسید در دهان قرار می گیرند. در ترمیم ‌هایی که گلاس آینومر به کار برده میشود ، از یک لایه باند وکامپوزیت در انجام مراحل ساندویچ تکنیک استفاده می گردد. این درمان می تواند به مدت طولانی از پالپ دندان محافظت کند. و به عنوان پایه جایگزین عاج حفظ می شود. این گزارش تصویری مختصر از ترمیم مجدد یک ترمیم اکلوزول باکال 8 ساله در دندان مولر دائمی فک پایین را نشان می دهد. نتایج لایه برداری کامپوزیت بر پایه رزین در 3 سال نشان داده شده است:

گزارش تصویری بیمار

در دندان مولر اول دائمی سمت راست فک پایین ترمیم اکلوزول باکال است. هشت سال و 2 ماه بعد به دلیل ضایعه پوسیدگی اکلوزال دندان مولر دوم مجاور تحت درمان قرار گرفته است. هر دو دندان قبل از ترمیم در شکل 1 نشان داده شده است. استخوان آلوئولار تحتانی و ترمیم مولر دوم، لاستیک رابردم و رینگ از دندان مولر اول از آن دندان جدا شده. سپس مولر اول به شرح زیر ترمیم شد (شکل 2 تا 14).

گلاس آینومر

شکل 1. ترمیم اکلوزالی مولر دوم، ترمیم با گلاس آینومر و کامپوزیت 8 ساله (RMGI) توجه شده

شکل 2. لاستیک رابردم دور دندان مولر اول قرار گرفت. پوسیدگی در ترمیم گلاس آینومر 8 ساله نشان داده شده است.

گلاس آینومر
درمان مجدد با گلاس آینومرها

شکل 3. ایجاد یک حفره با یک فرز الماس گرد بزرگ زبر

شکل 4. یک فرز الماسه استوانه‌ای درشت برای برداشتن ترمیم اولیه 1 تا 2 میلی‌متر جهت آماده سازی دیواره‌های جدید استفاده شده است. به برش دیواره های حفره توجه کنید.

شکل 5. آماده سازی دندان برای لایه برداری مجدد. RMGI باقی مانده به عنوان لاینر/پایه جایگزین عاج قرار می گیرد.

گلاس آینومر

شکل 6. از یک باند نسل 8 و نسل یونیورسال و یا نسل 6 که نیاز به اچ کردن نداشته باشد، یا از یک باند نسل 5 یک لایه انامل یک لایه دنتین استفاده شده است. (نوع باند و اچ انتخابی)

شکل 7. گلاس آینومر بر پایه رزین در سطح مینا با احتیاط قرار داده شده تا حفره‌های دندان هوا نگیرد.

شکل 8. کیور کردن (1100 mW/cm2) هر کدام به مدت 20 ثانیه از هر دو جنبه باکال و اکلوزال انجام شده.

شکل 9. یک فرز الماس گرد بزرگ با سرعت کم سطح اکلوزال را شکل داده است.

شکل 10. باندینگ رزین روی سطح ترمیم و مینای محیطی قرار گرفته است.

شکل 11. بلافاصله پس از 20 ثانیه قرار گرفتن در معرض نور لایت کیور برای کیور نهایی استفاده می شود.

شکل 12. کاسپ تیزی دندان مقابل برای جلوگیری از نیروهای ضربه متمرکز، صاف شد.

شکل 13. رابطه بین سطح اکلوزال ارزیابی شد.

شکل 14. ترمیم مجدد دندان مولر اول، 4 سال پس از ترمیم 12 سال، 2 ماه پس از ترمیم دندان اصلی.

نتجه گیری:

نام تجاری مواد مورد استفاده در این تکنیک در این گزارش گنجانده نشده است. این روش تقریباً برای هر نوع سیستم گلاس آینومری که برای جایگزینی عاج استفاده می‌شود و با یک روکش کامپوزیت مبتنی بر رزین چسبنده مناسب ترکیب می‌شود، به خوبی کار می‌کند. ما زیر برش مکانیکی را مهم می دانیم که به عنوان یک فرم نگهدارنده اضافی عمل کند، که به تقویت مواد در برابر نیروهای ضربه جونده و اکلوزال کمک می کند.

در این مقاله نویسنده سعی داشته که از اهمیت استفاده از گلاس آینومر ها مخصوصا برای ترمیم ها و ترمیم های نزدیک به عصب صحبت کند.

منبع استفاده شده در این مقاله :

https://www.nature.com/search?q=Dentistry+article&journal=

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *