سایر

اهمیت فیشور سیلنت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان:

امروزه در اثر فلورایدتراپی همراه با تصحیح عادات تغذیه ای و بهبود سطح زندگی و دسترسی بیشتر به خدمات دندانپزشکی ، توان بیشتری برای مقابله با پوسیدگی دندان به ویژه برای کودکان با خطر بالای پوسیدگی وجود دارد.

اما کاربرد فلوراید در حفاظت از برجستگی ها و شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها در مقابل پوسیدگی ، همانند سطوح صاف دندان موثر نیست و این در حالی است که بیش از 50% کل اسیب های پوسیدگی در سنین زیر بیست سالگی در این شیارها رخ می دهد ، به عبارت دیگر شیارها بسیار بیشتر از سطوح صاف در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند.

از انجایی که شیارهای دندان مستعدترین مکان برای شروع پوسیدگی می‌باشد و مصرف فلوراید تاثیر زیادی برای پیشگیری پوسیدگی ازین شیارها را ندارد، پوشاندن شیارهای دندان قبل از پوسیدگی روش موثری برای حفظ سلامت دندان می باشد.

فیشور سیلنت

عیب چنین شیارهای عمیقی این است که حتی با بهترین روش مسواک زدن، موهای مسواک توانایی رسیدن به اعماق فرورفتگی‌های دندان را ندارد. به دنبال آن مواد غذایی به جا مانده در این اعماق توسط میکروبهای دهان تجزیه می‌شود.

فیشور سیلنت

اسید حاصل از این تجزیه سبب صدمه به ساختار دندان شده و نهایتا تکرار این چرخه تولیدِ اسید، سبب ایجاد پوسیدگی و تشکیل حفره در دندان خواهد شد.

فیشور سیلنت یا شیارپوش :

فیشور سیلنت به معنی مهر و موم کردن و بستن درز و شیار دندان است. فیشورسیلانت ماده ترمیمی و همرنگ دندان است که توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان‌ها پوشیده شده و بدین ترتیب شیارها کم عمق می‌شوند.

از آنجا که پوسیدگی در میان پیت و فیشورها درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است ، قرار دادن فیشور سیلنت توسط دندانپزشک بر روی پیت و فیشورهای دندان های در معرض خطر بالاتر پوسیدگی ، تاثیر بسزایی در کاهش میزان پوسیدگی دارد.

به عنوان مثال در حد فاصل سنین نه تا ده سالگی تقریبا در اکثر افراد دندان آسیای اول دائمی به طور کامل رویش یافته است و بیشترین شانس بروز پوسیدگی را تا این سن دارد و در صورت سالم ماندن در سالهای اولیه پس از رویش ، شانس سالم ماندن آن بیشتر می شود.
دندان‌های شیری و هم دندان‌های دایمی امکان فیشور سیلنت شدن را دارا هستند. پس ملاقات دندانپزشک در دوران کودکی و حتی در صورت سالم بودن دندان ها ضروری می باشد. فیشور سیلنت هر۶ ماه نیاز به ارزیابی مجدد دارد.

فیشور سیلنت

مراحل فیشور سیلنت دندان:

شیار پوش کردن یک فرایند ساده و بدون درد است و برای هر دندان تنها چند دقیقه طول می کشد و مراحل آن به صورت زیر است:
1- ابتدا دندانهایی که قرار است شیار پوش شوند، باید کاملا تمیز شوند.
2- سپس هر یک از این دندانها خشک می شوند. معمولا پنبه یا مواد جاذب دیگر در اطراف دندان قرار داده می شود تا دندان را خشک کند.
3- محلول اسیدی در سطح جونده دندان ریخته می شود تا سطح آن زبر شود. این کار کمک می کند مواد شیار پوش بهتر به دندان بچسبند.
4- سپس شیار پوش روی مینای دندان مالیده می شود و مستقیما به دندان چسبیده و سفت می شود. گاهی اوقات نور مخصوصی برای کمک به سفت شدن شیار پوش استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *