اخبار و مقالات, سایر

دلایل پوسیدگی دندان های شیری

یکی از باور های غلط رایج در بین برخی والدین این است که دندان های شیری، دندان های موقتی می باشند و به رسیدگی خاصی نیاز ندارند.در حالیکه این دندان ها باید تا زمان رویش دندان های دائمی در دهان کودک باقی بمانند.

دندان های شیری کودکان ارزمشند است زیرا کودکان برای جویدن غذا و صحبت کردن به آن نیاز دارند و اگر دندان شیری زودتر از موعد از بین برود باعث ایجاد اثر منفی بر اعتماد به نفس و روحیه کودک شده و کودک در ادای برخی از حروف و تکلم مشکل پیدا می کند.

پوسیدگی

پوسیدگی و خوردگی دندان دو مشکل شایع دندانی هستند که ناشی از حملات اسیدی بر سطح مینای دندان می باشند. پوسیدگی ناشی از اسید تولید شده توسط باکتری در مجاورت سطح دندان است و باعث ایجاد آسیب های موضعی می شود که خود مکان هایی برای تجمع پلاک برای حملات بعدی می گردد.
پوسیدگی زودهنگام دوره کودکی مشکلی جدی در سه سال اول زندگی به حساب می آید و با مصرف زودهنگام غذاها ، نوشیدنی ها و میان وعده های شیرین مرتبط است. علاوه بر عواملی مانند بهداشت ضعیف و رژیم غذایی نامناسب که در پوسیدگی دندان دلایلی شناخته شده هستند ، خوردگی مینا نیز می تواند سبب ایجاد پوسیدگی دندانی در کودکان شود. خوردگی دندان های شیری سه برابر شایع تر از دندان های دائمی می باشد.

خوردگی دندانی بصورت از دست دادن غیر قابل برگشت بافت سخت دندان در اثر یک روند شیمیایی و بدون دخالت باکتری تعریف می شود. این دسته از آسیب ها معمولا کم عمق هستند. مانند پوسیدگی ، خوردگی دندانی نیز می تواند تحت تاثیر عواملی مانند شیوه زندگی (دفعات مصرف مواد اسیدی) و بهداشت دهان باشد. تفاوت های ساختاری بین دندان های شیری و دائمی می تواند در مستعدتر بودن دندان های شیری هم به پوسیدگی و هم به خوردگی موثر باشد ؛ چرا که ضخامت لایه های مینا و عاج دندان های شیری نسبت به دندان های دائمی کمتر است. دندان های شیری درجه بالاتری از تخلخل مینایی و سطوح پایین تری از معدنی بودن دارند. مینای دندان شیری حاوی کربن دی اکساید و کربنات بیشتر و مقادیر کمتری از فسفات نسبت به دندان دائمی می باشد. نکته مهم تر اینست که بعضی از داروهای کودکان در فرم مایع بصورت ذاتی اسیدی و پوسیدگی زا می باشند. البته اسیدها باعث طعم بهتر دارو و انتشار بهتر آن در تماس با آب می شوند. اگر دارو حاوی شیرین کننده پوسیدگی زا نیز باشد ، خطر پوسیدگی بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. قطره آهن و مکمل های ویتامین مانند A و D از این دست داروها می باشند.

پوسیدگی
Close-up of little boy opening his mouth during dental checkup

مهمترین اهمیت نگه داشتن دندانهای شیری تا موعد مقرر از لحاظ ارتودنسی می باشد. اگر دندان شیری زودتر از موعد از دست برود. فضا برای دندان جانشین آن کم شده و به مرور از بین می رود که منجر به نهفتگی دندان دائمی جانشین یا رویش نابجای آن و بهم ریختگی دندانها می شود که در آینده بیمار متحمل هزینه های سنگین ارتودنسی برای حل این مشکل می شود.
#دانستنیها #کودکان #بهداشت_دهان_و_دندان
https://shafamarket.net/?p=2642&preview=true&_thumbnail_id=2643


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *